'Canavarlar yarattılar': Yeni Zelanda'nın acımasız refah sistemi nasıl suçlular üretti?

"20'li yaşlarımdaydım. Onlara istismarla ilgili geçmişimi anlatmaya çalıştım ama ilgilenmediler. Boşver, yargıçlar, avukatlar, kimsenin umurunda değil.”

'Benim gibi canavarlar yarattılar'

Rangi Wickliffe, hayatının 45 yılını, meşhur Lake Alice psikiyatri hastanesi de dahil olmak üzere Yeni Zelanda refah kurumlarında ve cezaevlerinde geçirdi. Fotoğraf: Aaron Smale/The Guardian

Rangi Wickliffe, ünlü Lake Alice akıl hastanesi de dahil olmak üzere sosyal yardım kurumlarında defalarca istismara uğrayan birçok Māori çocuğundan biriydi.

Rangi Wickliffe'nin bedeni, 60 yaşındaki kişinin hayatının yaklaşık 45 yılını geçirdiği Yeni Zelanda'nın refah ve hapishane kurumlarının bir haritası ve tarihidir.

16 yaşındayken jiletle kestiği sol kolunun iç kısmında izler var. Bu, Yeni Zelanda'nın maksimum güvenlikli hapishanesinin en sert kanadı olan Paremoremo hapishanesindeki D Blok'taydı.


“Yaklaşık dokuz veya 10 kesim var. Tendonları özledim. 177 ilmekle bitirdim. Geldiğimde alçı döküyorlardı. bayılmıştım. Beni hücreye geri götürdüler, 'bokunu temizle Wickliffe, işte bir kova ve paspas. Suçlusunuz,” diye hatırlıyor Wickliffe.


Wickliffe kısa süre önce kraliyet komisyonunda kötü şöhretli psikiyatri hastanesi Lake Alice hakkında bakımda istismara ilişkin kanıtlar sundu. Sonuç olarak, başkan Coral Shaw kendisine teşekkür ederken duygulandı. 1972 ve 1978 yılları arasında yaklaşık 300 çocuğun birimden geçtiği tahmin edilmektedir.


Wickliffe'nin yaraları, tüm önkolunu ve elinin çoğunu kaplayan, D Blok'taki zamanının bir statü sembolü olan bir "eldiven" mürekkebiyle kaplanmıştır. Sağ kolu D Block'u ve ayrıca Wickliffe'nin bir sosyal yardım evinden kaçan arkadaşlarıyla çalıntı bir arabada bir yolculuğa çıktıktan sonra 14 yaşında indiği Auckland'daki Viktorya dönemi hapishanesi Mt Eden'i listeliyor.


Bir parmağının içinde bir erkek sosyal yurdu olan “Kohitere” dövmesi varken, bir diğerinde bir gençlik borstali olan “Waikeria” dövmesi var.

Rangi Wickliffe'nin ayağına çizme cilasıyla eklediği 'Adaleti sikeyim' dövmesi. Fotoğraf: Aaron Smale/The Guardian

Sonra boynunun arkasında olan var. Gözetleme kulelerinin ana hatları ve bir ilmiği var. D Blok'tayken kendilerini öldüren 11 adamın anısına.


Ama belgesel kaydın ötesine geçen, felsefi olanın eşiğinde olan, incik tarafındadır. Sadece "Adalet sikeyim" diyor.


Wickliffe bunu kazıdığında 20'li yaşlarının başındaydı. Adalet kelimesinin ikiyüzlülükle dolu olduğunu anlamıştı. Çoğunlukla hırsızlık olmak üzere suçlarından dolayı cezalandırıldı. Ancak, tecavüz de dahil olmak üzere çocukken kendisine karşı işlenen suçlardan hiç kimse mahkum edilmedi.


"20'li yaşlarımdaydım. Onlara istismarla ilgili geçmişimi anlatmaya çalıştım ama ilgilenmediler. Boşver, yargıçlar, avukatlar, kimsenin umurunda değil.”


'Benim gibi canavarlar yarattılar'

Dört yaşındayken büyükannesi, geniş bir aile üyesi tarafından fiziksel olarak taciz edildiğini öğrendi. Onu himayesine aldı ama idare etmekte güçlük çekti ve Sosyal Yardım'dan yardım istedi. Yardım etmek yerine devletin koğuşuna konuldu ve sonraki 10 yıl boyunca devlet nezaretinde defalarca cinsel, fiziksel ve psikolojik tacize uğradı. Tekrar tekrar kaçardı, sadece daha kötü bir kuruma gönderilmek üzere.


Suç kaydı, altı yaşında bir eve girip bir elma ve bir miktar bozuk para çaldığında başladı.


"Hayatta kalmak ve tacizden kurtulmak için pencerelerden atlıyordum."


10 yaşındayken, suçlu olarak deli yetişkinler için bir kurum olan Alice Gölü'ndeki ergen birimine kabul edildi. İçinden geçtiği tüm kurumlar arasında, Alice Gölü'nü uzun vadede en korkunç ve en zararlı olanı olarak görüyor.


Orada elektrik şokuyla cezalandırıldığını ve suçlu olarak deli yetişkin hastalar ve personelden biri tarafından defalarca tecavüze uğradığını anlatıyor. Bir keresinde sebzelerini yemediği için elektrik şoku verildiğini söyledi. Diğerinde matematikten kötü not almak içindi. Başka bir çocuğun cinsel organlarına elektrik verildiğine tanık olduğunu söylüyor. Refah evleri gibi, hastanedeki çocukların çoğu Maori erkekleriydi. Refah sistemindeki yüksek sayıda Maori, Avustralya'daki Çalınan Nesiller ve Kuzey Amerika'daki yatılı okullarla paralellik göstermektedir .


Sosyal yardım evlerinde ve Alice Gölü'nde gördüğü yüzler, yetişkin hapishanelerine girmeye başladığında gördüğü yüzlerle aynıydı. Sosyal yardım sisteminde yaşadıklarıyla karşılaştırıldığında, hapishane tanıdıktı ama aynı zamanda daha kolaydı.


Şimdi üçüncü veya dördüncü nesildeyiz. Son derece şiddetliler ve bu hiç de şaşırtıcı değil.

Rangi Wickliffe

“Alice Gölü'nde hücre hapsinde kaldıktan sonra nasıl uyum sağladım sanıyorsun. Mükemmel uyum sağladım. Beni sodomize etmiyorlardı ve bana elektrik vermiyorlardı. Ben hücre hapsine alışığım.”


Yeni Zelanda'nın hapishaneleri şimdi, onları kurtarması amaçlanan aynı sistemden geçen, ancak onlara şiddeti öğreten birkaç nesil adamla dolu.


“Gelenler daha kötü. Benim gibi canavarlar yarattılar. O zaman gelecek nesile sahipsiniz. Şimdi üçüncü veya dördüncü nesildeyiz. Son derece şiddetliler ve bu hiç de şaşırtıcı değil. Daha fazla hapishane inşa etmeyi haklı çıkarıyor, aynı zamanda polisi silahlandırmayı haklı çıkarıyor, aynı zamanda Maori'yi bu tür suçların başlıca suçluları olarak vurmayı meşrulaştırıyor .”


Yargıçlar ve kararlarını bildiren psikiyatristler de dahil olmak üzere ceza adaleti sisteminin, diğer devlet kurumları tarafından yaratılan zarar görmüş, travmatize edilmiş çocuğu değil, yalnızca şiddet uygulayan yetişkini gördüğünü söylüyor.


Rangi Wickliffe'nin, maksimum güvenlikli hapishanenin en sert kanadı olan Paremoremo hapishanesinin D Blok'unda ve Auckland'daki Viktorya dönemi hapishanesi olan Mt Eden'deki zamanını hatırlatan dövmeleri gösteren kolu. Fotoğraf: Aaron Smale/The Guardian


“Adli psikologlarım oldu, adli psikiyatristler benim hakkımda her türlü şeyi söylüyorlar, hiçbiri geçmişimi ya da Alice Gölü'ne gittiğimi bilmiyor.


"Hakkımda yazılan her psikolojik rapor benim kötü davranışıma işaret ediyor. Ama orada devletin bana yaptıklarıyla ilgili hiçbir şey yok. Ve benim ailem."


Sadece resmi kaynaklardan gelen raporlar değil, hayatta kalanların hayatlarını saran Alice Gölü'nün damgasıydı. Bu damgalama, ergenlik birimindeki çocukların çoğuna tanı konmuş herhangi bir akıl hastalığı olmamasına rağmen, istihdam kapılarını kapattı.


1990'ların sonunda ve 2000'lerin başındaki hukuk davaları, her bir mağdur için yaklaşık 100.000 ABD Doları tutarında toplam 13 milyon ABD Doları tutarında bir ödemeye yol açtı. Bununla birlikte, birinci grup davacılardan yasal ücretler düşüldü ve bu da onu yaklaşık 50.000 dolara indirdi.


Wickliffe, dışarıdaki en uzun sürelerinden biri olan ve ortağı Dawn'ın desteğine bıraktığı son beş yılda hapisten çıkmayı başardı. İlk çocuğunun annesiydi, ancak on yıllar sonra ancak son hapis cezasından sonra tekrar bir araya geldiler.


Ceza adalet sistemini geride bırakmasına rağmen, bacağına çizme cilası ile dövme yaptırdığından beri bu konudaki görüşleri değişmedi.


"Adaleti sikeyim. Ne zamandır adalet için savaşıyorum. Herkes [dövmenin] geri geldiğini ve kıçından ısırdığını söyleyebilir. Hayır, hiç de değil. Bunu başından beri biliyordum.”


https://www.theguardian.com/world/2021/oct/26/they-created-monsters-how-new-zealands-brutal-welfare-system-produced-criminals


Hiç yorum yok

Blogger tarafından desteklenmektedir.