Bir Doktorun Antidepresan Bırakmayla İmtihanı

 Antidepresanları Bırakmak İçin Farklı Bir Psikiyatri Gerekiyor

Bu bir kendi kendine reçete ettiği ilacı nasıl bırakacağını bilmeyen/beceremeyen doktor hikayesidir.



Bir birinci basamak (pratisyen) hekimi tavsiyem için aradı. Ağrılı bir boşanma sürecinden geçtiği bir dönemde kendi kendine paroksetin 20 mg/gün yazmıştı. Durumunu şöyle aktardı:


“Birçok hastamın bu ilaçtan çok faydalandığını gördüm ve onlardan biri olabileceğimi düşündüm. Aslında yardımcı oldu: Biraz rahatlama hissettim ve birkaç hafta sonra biraz derin uyku yaşadım. Ama eski eşimle sorunlarım bitmedi ve çocuklarımızı kavgamızdan kurtarmaya çalışmak kolay olmadı. Bu yüzden bir tür koruma olarak paroksetin almaya devam etsem daha iyi olur diye düşündüm.


"Birkaç yıl sonra işler biraz düzeldi ve bırakma zamanının geldiğine karar verdim. Yavaş yavaş yapmam gerektiğini biliyordum, bu yüzden 20 mg tableti böldüm. Kabus: Konsantrasyon kaybıyla birlikte somatik semptomların alevlenmesi (doktor olarak bile çalışamıyordum). Orijinal doza geri döndüm ve işler düzeldi. Bunun bazı hastalarıma da olduğunu hatırladım; Benimkine benzer sorunları olan birkaç hasta için tanıdığım birkaç psikiyatriste danışmıştım ve onlar bana bu hastaların sadece daha önce aldıkları ilaçlara geri dönmelerini önerdiler.


"Bu yüzden hazır olmadığımı düşündüm ve birkaç ay bekledim. Ama yine aynısı oldu. İki psikiyatristten biriyle tekrar görüştüm ve “Sadece bir nüksetme yaşıyorsunuz. Tabletini almaya devam et.” Bunun doğru olmadığını biliyordum: neyin nüksetmesi? Hastalarımda gördüğüm depresyon türünü hiç yaşamamıştım. Kimsenin olmadığı bir yerde olduğumu, bir hastalığım olduğunu anladım ama gidecek yerim yoktu. Birinci basamak hekimi olarak, hastalarımı uygun uzman bakımına yönlendirmede oldukça başarılı oldum. Ama kendim için hiçbir şey yapamadım.”


Son kitabımda anlattığım bu vaka, dünya çapında şu anda göz ardı edilen büyük bir sağlık sorununa örnek teşkil ediyor. Amerika Birleşik Devletleri'nde her 6 kişiden biri psikotrop ilaçlar alıyor. Vakaların %80'inde uzun süreli kullanım içindir ve ağırlıklı olarak SSRI (örn. fluoksetin) ve SNRI (örn. venlafaksin) gibi yeni nesil antidepresanları içerir. Hastalar bu ilaçları bırakmak istediklerinde ve/veya doktorları artık bırakma zamanının geldiğine karar verdiğinde önemli sorunlar ortaya çıkmaktadır. Yaklaşık iki hastadan biri, birkaç gün veya hafta sonra mutlaka azalmayan ve şiddetli ve tehdit edici olabilen yoksunluk semptomları yaşar. Hastalar birinci basamak hekimi gibi ne yapacaklarını bilemiyorlar.


Uzmanların veya uzmanlaşmış merkezlerin değerlendirme ve tedavi için daha iyi araçlara sahip olmasını umarsınız. Ancak aynı zamanda, bilimsel topluluklar ve dergiler tarafından sorunun kitlesel olarak inkar edilmesi nedeniyle psikiyatristler genellikle ne yapacaklarını bilemezler (“antidepresan ilaçlar bağımlılığa neden olmaz; bu sadece onları yavaş yavaş azaltmaktır; hastaların yaşadıkları zararsız kesilme sendromlarıdır. ”). Bu inkarın arkasında büyük mali çıkarlar (reçetelerin en yüksek dozlara itilmesi ve en uzun süreli yönetimler) yatmaktadır.


Pek çok psikiyatristin öğrendiği şey, DSM'ye göre tanı koymak ve otomatik olarak bir veya daha fazla reçete yazmaktır. Bir problem, DSM'nin artık var olmayan hastalara (ilaçsız denekler) uygulanmasıdır: bugün klinik gözleme gelen hastaların çoğu zaten psikotrop ilaçlar almaktadır ve bu durumun semptomların sunumunu ve sonucunu etkilemesi muhtemeldir. Yine de iyatrojenik bakış açısı görmezden gelinmekten daha fazlasıdır: yasaktır.


Hastaların zorluklarını aşmalarına yardımcı olmak, ayırıcı tanıda mükemmel beceriler gerektirir; sadece tedavilerin potansiyel yararları hakkında derin bilgi (antidepresan ilaçlar şiddetli depresyonda hayat kurtaran ilaçlar olarak kalır), aynı zamanda onların zayıf yönleri hakkında da derin bilgi; ve kendi kendine terapiyi mümkün kılan psikoterapideki gelişmelerin farkındalığı. Ayrıca, her bir vakanın farklı olabileceğini (tek beden herkese uymayabilir) anlayabilen ve fenomenleri daha iyi anlamak için klinik yargıyı kullanabilen psikiyatristlere ihtiyacımız var.


Geri çekilme reaksiyonları, antidepresan ilaçların kullanımıyla tetiklenebilecek resmin yalnızca bir parçasıdır (buzdağının görünen kısmı). Diğer sorunlar ilişkili olabilir: çok ciddi tıbbi yan etkiler (örn., mide rahatsızlıkları ve hipertansiyon), doz artışına yanıt vermeyen idame sırasında etkinlik kaybı, paradoksal etkiler (derin apati), öyküsü olmayan hastalarda manik duruma geçiş Bipolar bozukluk, direnç (geçmişte yardımcı olan bir ilaç bir aradan sonra artık etkili olmuyor), tedaviye direnç. Antidepresanların kullanımıyla ortaya çıkabilecek bir davranışsal toksisite durumunun ifadesi olan tüm bu belirtiler, inceliklidir ve birleştirici bir bakış açısı gerektirir.


Yetmişlerde, İtalya'da bir tıp öğrencisiyken, Rochester, NY'de bir yaz seçmeli dersini George Engel ve John Romano ile hastaları görme fırsatım oldu. Antidepresan kullanımına bağlı büyük sağlık sorunlarıyla başa çıkabilecek nesiller boyu psikiyatristler yetiştirdiler. Ama bütün bu psikiyatristler nereye gitti? Engel ve Romano'nun psikosomatik yaklaşımını yenilememiz gerekiyor.


Sinirbilimin son yirmi yılda kaydettiği ilerleme, bizi psikiyatrideki klinik sorunların bu yaklaşımla nihayetinde çözülebileceğine inanmamıza neden oldu. Bu tür umutlar, Big Pharma tarafından yürütülen kitlesel propaganda açısından anlaşılabilir. Giderek artan sayıda psikiyatrist, sinirbilimin vaat ettiği tedavilerin ve klinik kavrayışların neden gerçekleşmediğini merak ediyor.


Antidepresan kullanımına bağlı sorunların, ilaç endüstrisi tarafından beyni yıkanmış aşırı basitleştirilmiş bir psikiyatri ile çözülemeyeceği açıktır. Antidepresan ilaçlarla ilgili sorun ve güçlükleri gidermek için farklı bir psikiyatriye ihtiyaç vardır. Bu, kitabımın son bölümünde bir manifestoda özetlemeye çalıştığım ve Oxford University Press tarafından şu bağlantıyı kullanarak kullanıma sunulan psikiyatri budur: https://oxfordmedicine.com/view/10.1093/med/9780192896643.001. 0001/med-9780192896643-bölüm-13 .


Antidepresan kullanımına bağlı sağlık sorunları, araştırma ve finansman için bir öncelik haline gelmelidir. Birçok konu hakkında çok az şey biliyoruz. Aynı tedavi süresi boyunca aynı tedaviyle bazı hastalarda neden yoksunluk sendromu geliştirirken bazılarında görülmediğine biraz ışık tutabilecek nörobiyolojik araştırmalardan yoksunuz. Kalıcı yoksunluk sonrası bozuklukların oluşumunu, klinik özelliklerini ve nörobiyolojik bağıntılarını araştıran uzun vadeli araştırmalardan ve yoksunluk sendromları ile davranışsal toksisitenin diğer belirtileri (örneğin, dirençsizlik, etki kaybı) arasındaki ilişkileri açıklığa kavuşturabilecek büyük çalışmalardan yoksunuz.


Çok kademeli olarak azalmanın, daha düşük bir yoksunluk fenomeni olasılığına yol açabileceği hipotezi, onu destekleyecek çok az veriye sahiptir ve antidepresanlara toksik maruz kalma süresini uzatmanın dezavantajına ters düşmektedir. Psikoterapötik stratejiler de dahil olmak üzere yoksunluk sendromlarını yönetmenin farklı yöntemlerini karşılaştıran randomize kontrollü çalışmalara acil ihtiyaç vardır.


Vergi mükellefleri olarak, kamu parasının hiçbir yere gitmeyen yollara ve klinik uygulamalara ve acılara asla etkisi olmayacak projelere harcanmasına artık tahammül edemeyiz. Politika yapıcılara ve önemli kanaat önderlerine “Süreniz doldu. Ciddi sorunlarımız var ve farklı bir psikiyatriye ihtiyacımız var .”


https://www.madinamerica.com/2022/05/different-psychiatry-discontinuing-antidepressants/

Hiç yorum yok

Blogger tarafından desteklenmektedir.